11 грешки, които Ви пречат да разрастнете бизнеса си и как да ги избегнете

В тази статия ще споделим 11-те грешки, които най-често пречат на предприемачите да разрастват бизнесите си. Бъдете сигурни, че не сте единствените, които допускат тези грешки. Най-важното, за да можете да развивате дейността си, е умението да сте самокритични, за да можете постоянно да се подобрявате.

1. Мислите на дребно

Това е една от грешките, които изцяло Ви лишават от възможността да постигнете голям успех. Без да поставите амбициозна цел пред себе си, няма как да се случи чудо. Успехът не е щастливо стечение на обстоятелствата.

Разбира се, целите Ви трябва да са реалистични, защото летенето в облаците също няма да помогне.

Съветът ни е следният: поставете си цел, която леко Ви плаши, без да Ви парализира и да ви кара да си мислите „това е невъзможно, няма смисъл“. Напишете какво е необходимо да се направи, за да се постигне тази цел. Действайте методологично и ще видите, че с времето ще правите все по-големи стъпки към поставената цел.

2. Продавате труда си или продуктите си твърде евтино

Ако в главата Ви постоянно са мисли от сорта „услугите ми не са достатъчно добри, трябва да си намаля цената“, значи е време да вземете мерки. Това е изключително често срещан проблем, който може тотално да провали бизнес начинанието Ви.

Преодоляването на този начин на мислене е бавен процес и изисква изграждане на истинско самочувствие и вяра в продуктите или услугите Ви. Долната точка може значително да помогне за справяне с този проблем.

3. Предоставяте твърде много услуги/ продукти

На Българския пазар всеки разбира и предлага всичко. Постоянно чуваме изказвания като „толкова си можем“ или „хубава работа, ама българска“. Това е резултатът от липсата на фокус.

Няма значение в кой бранш сте, това е проблем в цялата икономика. Да вземем за пример един фитнес треньор. Не е едно и също дали тренираме един човек, за да отслабне, за да оформи мускули, за да води здравословен начин на живот или за да освободи напрежението от работата. По същия начин не е едно и също дали тренираме мъж, жена или подрастващ. На пазара липсват тесните специалисти – хора, на които се радваме да платим, защото решават точно определен проблем.

Изберете една услуга или продукт и бъдете наистина отдадени на това, което правите. Не се поддавайте на страха, че няма пазар за Вашата услгуга. Бъдете браншов лидер и оптимизирайте значително ресурса си. Също така, като посветите времето и услилията си в един продукт или услуга, ще можете да придобиете необходимото самочувствие, за да се справите с проблема с ниските цени.

4. Не събирате и не анализирате данните от бизнеса ви

Този проблем се забелязва не само при по-възрастните предприемачи, но и при много млади такива, особено в по-консервативните сектори. Масово предприемачите взимат емоциални решения, които вредят на бизнеса.

Съвременните технологии дават възможност за детайлни анализи на потребителското поведение и отношение към нашите услуги или продукти. Да не следим тези данни е огромна загуба.

Съветваме Ви да започнете да ползвате CRM система (система за управление на клиентите), чрез която да отчитате основните метрики от значение за бизнеса Ви. Такива са: брой продажби на месец, средна цена на услуга, брой връщащи се клиенти, възвръщаемост на инвестираните пари и др.

5. Не сте приели вътрешни процеси

Няма значение дали компанията ви е от 2-ма човека или от 200. Ако не заложите вътрешни процеси в това, което правите, няма как Вашият бизнес да расте. Вътрешните процеси ще гарантират качеството на предоставяните услуги като едновременно с това Ви дадат възможност да се откъснете от ежедневните операции. За да се разраства бизнеса, трябва да работите върху стратегиите за развитие.

Това не означава изцяло да се дезинтересирате от обслужването на клиенти и останалите оперативни процеси, но ако цялото Ви време се изразходва в това, няма как да се стигне до голям растеж.

6. Не делегирате задачи

Делегацията на задачи е изкуство. Никой не ни учи как да делегираме. Още повече, че работим с различни хора, които имат различни модели на мислене и работа. Ако искате да разраствате дейността си, е задължително да се научите да делегирате бързо и ефективно.

Няколко полезни въпроса, които да си зададете:

  • само аз ли мога да свърша тази задачи, или мога да я възложа на друг човек от екипа;
  • каква е целта на задачата – постарайте се да я обясните максимално ясно
  • какъв е човекът, на когото я възлагам – обича ли да следва подробни инструкции, или е достатъчно да му дам само крайната цел?
  • колко време е необходимо за изпълнението на задачата?

7. Не ползвате софтуер, който да облекчава работата Ви

Вече има софтуер за абсолютно всичко. Да изберете правилния софтуер може да Ви спестява хиляди левове на месечна база.

Съветваме Ви да ползвате софтуер за:

  • управление на клиентите, задачите и проектите в екипа Ви;
  • управление на документите;

Ефективността и ползата на един софтуер се измерва в спестеното екипно време, което пряко означава и спестяване на пари.

8. Опитвате се да свършите всичко сами

Това е може би най-често срещаният проблем, особено в началото на дейността. Предприемачът се опитва да бъде всичко, но, очевидно, това няма как да стане.

В началото е неизбежно да съчетавате поне няколко функции при управление на бизнеса. Най-често това са разработването на продукта/ услугата, обслужването на клиенти, маркетинга, анализ на финансите и др.

Има обаче дейности, които е изключително опасно да вършите сами и да се „учите в движение“. Такива са счетоводните и юридически услуги. Шансът да допуснете грешка, която да Ви струва скъпо и да не можете да поправите после, е твърде голям.

9. Не изграждате дългосрочни партньорства

Независимо от размера на Вашата компания, от изключително значение е да изграждате стабилни и дългосрочни пратньорства. Никой бизнес не работи сам за себе си и не е себедостатъчен. Проиводството има верига на доставките, а при услугите често се налага да ползваме подизпълнители.

Намерете правилните бизнес партньори, с които да работите дългосрочно. Инвестирайте еднократно в това да опознаете партньора си, за да може после той да стане естествено продължение на вътрешните Ви процеси.

10. Не плащате добре на служителите си

Старите модели на заплащане на служителите все повече се изменят. Ключовите служители в компнията ни вече не се задоволяват само с фиксирана заплата. Растежът на бизнеса ни се дължи до голяма степен на работата на нашите служители. Не пестете средства за техните възнаграждения и те няма да пестят усилията си да развиват Вашия бизнес.

Ако не можете да си позволите да плащате добра заплата от началото, съветваме Ви да обсъдите възможносите за развитие заедно със служителите, които работят още от началото при Вас. Те трябва да знаят, че правят компромис сега, но това ще се отплати след време.

Друг начин за заплащане е определянето на възнаграждението като процент от постъпилите приходи в комбинация с фиксирана заплата. Обикновено това са само приходите от дейността на съответния служител. Не поставяйте горна граница на възнагражденията, защото така стимулирате служителя да не работи. Колкото повече печалба генерира за компанията, толкова повече печалба следва да получи и за себе си.

11. Не се информирате за възможностите около Вас

Макар и на последно място в списъка, тази точка е много важна. Постоянно чуваме хората да се оплакват: „в България няма как да се развива бизнес“. Това е изключително невярно.

В България има много добри условия за развитие на бизнес. Трябва да разберете, че да се създаде бизнес изисква огромна отдаденост на време, усилие и пари. Средно в чужбина предприемачите работят значително повече от тези в България.

Стартъп екосистемата в България се разви значително в последните години. Повече за възможностите за финансиране можете да намерите тук.

Email Newsletter

Не пропускайте полезни и практични статии от блога. Запишете се и ще ги получавате директно в пощенската си кутия!

Email Newsletter simple

Запишете се за нашия блог

*

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *