Изготвяне на бизнес план (част 3)

Ако си пропуснал първите две части от поредицата как да си направиш бизнес план, можеш да ги прочетеш тук и тук.

Маркетингова стратегия

Маркетинговата стратегия може да бъде изработена едва след като имаме ясна и точна представа за пазара и вече създаден продукт. В зависимост от сферата на дейност можем да избираме между:

  1. Директен маркетинг
  2. Дигитален маркетинг

При директния маркетинг ние сме инициаторите на първия контакт с нашия потенциален клиент. Набелязваме своята таргет група и се свързваме с тях, като очакваме нашата услуга да е по-добра от това, което съществува на пазара. Плюс за тази стратегия е, че може да бъде значително по евтина от дигиталния маркетинг, както и че влизаме в директен контакт с клиента. Минус е липсата на контекст в отношенията с клиента и ограничената информация, която имаме за нуждите на клиента.

Дигиталният маркетинг, от друга страна, привлича посетители на нашия сайт, който впоследствие проявяват интерес към нашите продукти. По този начин инициативата започва от клиента и ние сме сигурни, че той има интерес към нашите услуги. Негативното тук е, че рекламата може да бъде доста скъпа.

Какво е дигитален маркетинг и как да оптимизираме рекламите за бизнеса си, можеш да прочетеш тук.  

Финансов план

Ако правилно сме направила анализа дотук, тази стъпка няма да е особено трудна. Ако обаче не сме се задълбочили достатъчно в анализа на етапите и конкретните действия, които трябва да се предприемат за постигане на целта, изготвянето на надежден финансов план ще е практически невъзможно.

Трябва да се има предвид, че колкото по-новаторска и неразработена е дадена сфера, толкова по-трудно можем да оценим разходите и приходите. За сметка на това обаче навлизането в неразработен пазар може да ни превърне в пионери и символ на дадения бранш.

Оценка на рисковете

Животът не е само възходи, а в бизнеса постоянно трябва да поемаме рискове.  Не е възможно да не грешим, но е много важно да идентифицираме основните рискове, при осъществяването на дейността ни.

Например, когато навлизаме в бизнеса с криптовалути трябва да сме напълно наясно, че това  е един нестабилен пазар. Идентифицирането на риска обаче не е достатъчно. Трябва да създадем системно поведение, което да ни позволи да съхраним бизнеса си, дори ако се случат предвидените от нас рискове. Ако Биткоин се срине, ние трябва да имаме ясен план за действие. Например, инвестирали сме в още други крипто валути и в даден консвервативен фонд за недвижими имоти.

Това правило важи не само за инвестициите, но и за цялостната дейност в бизнеса. Ако работим в силно регулиран бранш, трябва да можем да реагираме на промените в закона. Ако сме земеделски производител, трябва да сме готови да посрещнем слаба реколта и т.н.

Вътрешна организация

Зачекнахме темата за вътрешната организация при създаването на продукти. Вътрешната ни организация обаче трябва да може да покрие всички сфери на бизнеса. Можем да направим департаменти за отделните звена във фирмата или да назначим еднолични отговорници. Такова разделение трябва да се направи, дори когато сме one man show и ръководим всичко сами. Ето ги и основните позиции за всяка фирма:

  1. CEO – това е диригентът, човекът, който се грижи за цялостното управление и определя цялоснтото развитие на компанията.
  2. CFO – това е финансовият мениджър. Той създава бюджета на фирмата и одобрява извънредните разходи. Също така се грижи за всичко, свързано с финансите.
  3. COO – това е човекът, който отговаря за вътрешните процеси в компанията и координира отделните екипи. Целта е да се постигне оптимизация на усилията и по този начин – максимална печалба.
  4. Sales and marketing – хората в този екип отговарят за продажбите на нашия продукт и тяхното най-добро маркетиране.
  5. HR – отговорникът на този екип трябва да се грижи за всичко, свързано с човешките ресурси – наемане и освобожаване на нови работници, интегрирането им в екипа и т.н.

Имаш въпроси? Ние сме на разположение да съдействаме за изготвянето на бизнес план за твоя бизнес.

Можеш да разлгедаш и нашата инфографика за изготвяне на бизнес план:

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *