Как да се научим на ефективна и плодотворна работа в екип?

Ако искаме да постигнем нещо значимо в бизнеса, не можем да го постигнем сами, трябва ни екип и най-важното ефективна работа в екип. Работата с хора е изкуство, но учебник в тази материя няма.

В тази статия ще се опитаме да изясним как да изградими стабилни и устойчиви отношения с хората, с които работим.

Какъв тип човек съм аз?

Това е най-първият и най-важният въпрос. И най-сложният. Да квалифицираме другите ни идва някак отвътре, но да погледнем себе си отстрани е изключително трудно.

Ето няколко въпроса, които да си зададем, за да разберем кои сме всъщност (бъдете напълно честни, поне себе си не трябва да лъжем!):

  • уважам ли истински последните 3 важни решения, които взех/ не взех? (казахме без овъртане!)
  • менят ли се често хората около мен?
  • реагирам ли прекомерно емоциално, когато получа критика?
  • когато си постявя цел следвам ли я (или успях да си намеря оправдание)?
  • кои са основните причини, които ме спират да раста като човек?
  • кои са ценностите, зад които застанах действително през последните 30 дни?

Помислете внимателно, отговорете си и запишете отговорите. След това скролнете надолу.

>

>

>

>

>

>

Ако в отговор на тези въпроси, сте започнали жестока самокритика – съветваме Ви да не се целите към перфекционизъм и да се научите да приемате себе си. Това не означава да продължите поведението си без промяна!

Ако в отговор на въпросите, сте стигнали до извод, че сте съвършен/а – най-вероятно тази статия не е за Вас. Мислещият човек винаги се съмнява в себе си и се стреми към усъвршенстване.

И накрая, ако сте успели да намерите слаби свои страни, но това ви мотивира – значи новото не Ви плаши, а го приемате като предизвикателство. Това е ключова нагласа, за да бдете успешен предприемач.

Продължавайте да си задавате въпроси, отговорите ще дойдат след тях от самосебе си.

Общото между личните отношения и бизнес отношенията

Отношенията между хората в бизнеса се подчиняват на същите социални правила, както и личните ни отношения (с някои особености). Можем да разделим следните категории отношения:

  • съдружници – те са аналогът на нашия съпруг/а
  • ключови партньори – това е аналогът на нашите близки приятели
  • служители – това е аналогът на нашите деца, внуци и т.н.
  • клиенти – това са нашите истински шефове;

Искаш ли да ми бъдеш съдружник?

Кога предложихте брак на момичето, с което излезнахте на първа среща? Никога, надявам се.

За съжаление обаче в бизнеса понякога сме още по ирационални и отколкото в личните отношения (няма логика, нали?!).

Съвсем естествено за един брак е преди него да имаме няколко години връзка. През това време сме имали възможност да се опознаем с човека до нас, да споделим редица трудности, да проверим дали изповядваме общи ценности. След това взимаме решение да живеем заедно. Ако устоим и на това изпитание, следващата стъпка е брак.

В бизнеса обаче тези години на парньорство липсват. Познаваме даден човек като приятел, но с него не сме споделили никакви трудности. Все още не сме преодоляли нищо заедно и не сме видели неговите/ нейните решения под напрежение или в кризисна ситуация. Директно се „женим“ и ставаме съдружници и си казваме „всичко е наред, той/тя е много свестен човек, ще се разберем“.

Имате 50% шанс да сте уцелите. И 50% да не уцелите.

Преди да започнете съвместна дейност като съдружници – дайте си време да се опознаете и да разберете повече един за друг и дали имате сходно бизнес мислене.

Въпроси, които хората трябва да си зададат преди брак:

  • Искам ли деца? Колко?
  • Кои са трите ми водещи ценности в живота и партньорът ми споделя ли ги?
  • В града ли искам да живея, или на село?
  • Искам ли да пътувам често, или предпочитам да инвестирам времето си в друго нещо?

Ако по тези въпроси нямаме съгласие, а вече имаме брак, нещо не е наред. Напълно ясно е, че не можем да сме на едно мнение по всички въпроси, но има основополагащи различия, с които компромиси са трудни, дори невъзможни.

Същото е в бизнеса.

Въпроси, които трябва да си зададем като съдружници:

  • искам ли компанията да стане глобална, или искам да е локална?
  • създавам собствен бизнес, за да имам повече свободно време или искам да направя значима промяна?
  • искам да имам голям екип или искам да работя с малко хора?
  • искам управлението на компанията да е консервативно или децентрализирано?

Няма грешни отговори, има различни хора. Задайте си тези въпроси, за да не преминавате през болезнени „разводи“.

Хайде да си играем заедно?

Ключовите ни партньори са хората, с които работим постоянно и доброволно сме избрали – точно както и приятелите ни. Ключови партньори са юристи, счетоводители, маркетинг специалисти, доставчици на важни ресурси и т.н.

Какво търсим у най-близките си приятели? Доверие.

Не избираме приятелите си с тестове за интелигентност или с конкурс. Близките ни приятели са тези, на които споделяме ежедневните си проблеми, с които прекарваме значително време и с които споделяме дадени активности.

С ключовите ни партньори правим същото – те познават бизнеса ни добре, разчитаме на тях да извършват тяхната дейност на високо ниво и когато ние печелим и те печелят, както и обратното. Основата отново е взаимното доверие.

Каква е разликата със съдружниците? По всяко време можем да преустановим отношенията си, без драстични последици. Това, разбира се, е крайно нежелателно, защото смяната на ключов партньор може да има редица негативни последици за нашия бизнес.

Поради тази причина преди даден партньор да стане ключов, трябва да сме изградили пълно взаимно доверие.

Ако често сменяме приятелите си/ партньорите си, значи нещо не е наред и трябва да видим каква е причината за това.

Служителите, ключът към ефективната работа в екип

След като имаме вече „брак“, следващата стъпка са децата. Да изградим силна и истинска връзка с тях е от първостепенно значение.

Ключови въпроси, които трбява да си зададем:

  • как ще оценяваме представянето на служителите? Трябва да имаме ясни критерии.
  • ще се намесваме ли при спор между служители, или ще бъдем меадиатор между тях?
  • щя навигираме ли всяка тяхна стъпка или ще им дадем възможност за креативност?
  • какво ще правим, ако служителят не се справя добре?
  • какво ще правим, ако служителят се справя много добре?
  • Как да създадем условия служителят да се развива и расте?

Ако между съдружниците няма пълно единодушие относно третирането на служителите, няма как да развием общи ценности за компанията и следователно ефективна работа в екип. Ако единият родител позволява нещо на детото, а другият го забранява, проблемът е в родителите, а не в детето.

Ефективна работа в екип, Заключение

С тази статия се опитваме да разчупим стандарните ни представи за бизнеса и да напомним, че в крайна сметка всичко, което правим е свързано и с междуличностни отношения. Добрият предприемач трябва да бъде и добър човек, на когото да могат да се доверят неговите съдружници, партньори, служители и клиенти.

Други интересни статии:

Как оптимизацията на процеси ще ни помогне да разрастнем нашия бизнес?
Какво е управление на вземанията и как да повишим приходите си?
Какво е know-how или управление на знанието в компанията
Управление на финанси в една фирма – Какво трябва да знаем

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *