Неосъществена екскурзия – Отмяна и право на обезщетение

коронавирус екскурзия обезщетение

Съдържание на статия: Неосъществена екскурзия – Отмяна и право на обезщетение


Полети и туристически екскурзии масово се отменят заради наложени забрани по отделни държави във връзка със ситуацията с коронавируса. Какво могат потребителите, чиито платени резервации не са се осъществили, да предприемат и какви са техните права?
В тази статия ще споделим с Вас нещата, които трябва да знаете относно обезщетенията за отменена платена екскурзия. 

Кой има право на обезщетение?

Право на обезщетение имат лицата, които са платили екскурзия, туристически пакети и свързани пътнически услуги, обхващащи период по-дълъг от 24 часа и с включена нощувка.
    Няма да имате право на обезщетение, ако

  • Вашата екскурзия е по-кратка от 24 часа, освен ако не сте с включена нощувка. 
  • Организацията на екскурзията е с нестопанска цел или пътуването е служебно

Какви са възможностите за обезщетение?

Туристите, чийто резервации не са се осъществили, имат три възможности:

  • Получаване на ваучер за пренасочване на пътуването или възстановяване на сумата.
  • Получаване на ваучер за стойността на платената сума
  • Връщане на платената сума

Европейската директива за пакетните пътувания забранява на туроператорите да лишават потребители от право на избор как да бъдат обезщетени.

Неосъществена екскурзия – Получаване на ваучер за стойността на платената сума

Другата опция е издаването на ваучер за сумата, която пътуващите са внесли. Задължително условие е ваучерът да бъде приет изрично от пътуващия вместо възстановяване на сумите по прекратения договор. Ако пътуващият не се възползва от ваучера то тогава туроператорът е длъжен да му предвиди правото да поиска отново възстановяване на сумата. Туроператорът гарантира ликвидността на този ваучер.

Заместващо пътуване

Туроператорът може да предложи туристически пакет-заместител – промяна в датите, маршрутите и други елементи на пътуването. Ако пътуващият приеме пакет-заместител, туроператорът няма да дължи възстановяване на платените суми, а ще ги прихване срещу дължимите плащания по новия договор.

Възстановяване на плащане

Ако пътуващият не приеме туристически пакет-заместител или ваучер туроператорът трябва да възстанови всички плащания, които е получил. 

В закона за извънредното положение се казва, че всички срокове, свързани с различни задължения, както и между частноправните субекти, спират да текат и почват да действа 1 месец след прекратяване на извънредното положение. Туроператорите трябва да върнат сумата не по-късно от един месец от отмяната на извънредното положение, следователно към този момент това е 13 Май.

Неосъществена екскурзия – Какво се прави, ако не получа съдействие?

При отказ на туристическата фирма да върне парите за отменената ексурзия може да подадете оплакване до Комисията за защита на потребителите (КЗП).

Комисията за защита на потребителите  отправя два съвета преди да подадете жалбата си.

Първо, не отменяйте сами пътувания, които са за период в бъдещето или по-дълъг от действащата в страната извънредна ситуация. Тоест ако пътуванията се провеждат до месец, можете да предприемете стъпки за отмяната им, но ако са след два месеца, е желателно да изчакате. 

Второ, не отхвърляйте с лека ръка предлаганите от туроператорите алтернативи. Повечето фирми, вместо да ви върнат пари, предлагат екскурзията да се състои в бъдещ период, когато пандемията е преминала. Дори и този бъдещ период да се окаже невъзможен за пътуване, отново ще можете да получите платеното.

Самостоятелно организирани пътувания

Ако сами сте запазили самолетните билети и нощувките си, следва да се обърнете към Европейския потребителски център, който има клон и в България. 

NB. Когато не използваме услугите на туроператорите, не се попада в защитата на Директивата за пакетното пътуване и тогава потребителят трябва да се защитава според клаузите на сключения договор със съответния хотел или превозвач. Да настоява пред самия хотел и ако не успеят да получат съдействие да се свържат с Европейския потребителски център (ако хотелът се намира в ЕС).

А пък ако авиокомпания не възстанови сумата за неосъществено пътуване, имате право да ползвате правата си при отменен полет. Повече за правата на пътниците при отменен полет можете да прочетете тук. 

Ако имате въпроси, можете да се свържете с нас. 

Източници: 

  • Директива (ЕС) 2015/2302;
  • http://www.tourism.government.bg/;
  • Закон за мерките и действията по време на извънредното положение;
  • Закон за туризма;
  • Комисия за защита на потребителите;

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *