Финансиране на стартъпи с цел подпомагане на тяхната дейност – Как работи и как функционира системата!
Добрата идея и силната воля за успех не са достатъчни в днешно време за успешен старт на бизнес идея или стартъп. Ако сте предприемач, който иска да се развива и мащабира, може да искате да проучите какви са вариантите за финансирането на бизнеса ви. В тази статия ще разгледаме следното:
- Защо стартъпът ни има нужда от финансиране?
- Какви са условията за получаване на финансиране?
- Няколко практични съвета от нас.
Финансиране на стартъпи – Защо имаме нужда?
Получаването на пари за по-нататъшно развитие на бизнеса не е лесно. Въпреки това днес компаниите, които са в стартираща фаза (или т.нар. “startups”), имат голям брой възможности да получат необходимото финансиране – чрез рисков капитал, ангелско инвестиране или краудфъндинг. Помощта е достъпна и чрез програми за “ускоряване” на стартъпите.

В статистиката, може да видите, че липсата на капитал за продължаването на дейността на стартъпите е на второ място по причини, поради които стартъпите се провалят.
Може да разгледате списъка с фондове, които предлагат финансиране, на този линк.
Какви са условията за получаване на финансиране?
Преди да кандидатствате или да пуснете заявка за финансиране трябва да имате в предвид, че инвеститорите и фондовете, които предоставят капитал, не избират на случаен принцип и имат обективни критерии за оценяване.
Ще разгледаме най-често срещаните критерии, като започнем с конкурентните предимства.
Конкурентни предимства
Това са онези области на дейността, в които притежавате предимство, което Ви отличава от конкурентите на съответния пазар. Това ще рече, че продуктът или услугата е уникална или различна и задоволява определени и/или специфични потребности на клиентите. Също така е предимство, ако задоволявате потребностите на специфично тясна ниша. От друга страна, може да се разбира че сте оптимизирали и автоматизирали процеса по производство на съответния продукт, което следователно довежда производствените ви разходи до минимум.
Продуктивен и добре сработен екип
Хората, с които работите, са от изключително значение за успеха на всеки един бизнес. Под продуктивен екип разбирайте – колко добре сте структурирали своя екип, колко талантливи кадри сте подбрали и колко отдадени са те на проектите, върху които работите. Вашият екип трябва да е наясно с общата цел на компанията.
Разрешаване на проблем
Инвеститорите и фондовете за финансиране на бизнеси и стартъпи отсяват кандидатите защото продуктът или услугата им не разрешава реален проблем или няма да има пазар за нея, съответно няма да има възвръщаемост.
Бизнес модел
Бизнес моделът описва как една търговска компания генерира приходи и печалби и генерира стойност за даден бизнес. Също така описва процес, при който продуктът се продава или услугата се предоставя срещу заплащане. Разбира се, ако е различен – печели бонус точки.
Пример за нетрадиционен (различен) бизнес модел: Бензиностанция, която идва при вас – Американска компания, която предлага доставка на гориво, като поръчките се правят чрез приложение на телефона.
Бранд
Това е имиджа на компанията, който ви отличава от останалите конкуренти или по-точно – името, цветовете, дизайна и последнието на продукта, услугата и/или компанията Ви. Това е начинът, по който искате вашите потребители да ви виждат и да знаят какво могат да очакват от продукт/услуга. Брандингът е изключително важна част от създаването на успешен бизнес.
Иновации
Накратко, това е нещо ново и/или го няма на пазара. Може да се изрази и в начина, по който един нов продукт се създава и въвежда на пазара. Дигиталната ера, в която живеем, също и технологиите около нас, ни предразполагат към нови начини за въвеждане на технологиите в процесите в бизнеса ни. Високото ниво и качество на иновации във вашия стартъп ще бъде гледан с добро око, не само от инвеститори, но и от вашите клиенти и всички останали.
Ранен стадий
Някои фондове и инвеститори предлагат финансиране само на компании, които са в ранен стадий. Това ще рече, че компанията Ви трябва да е в началото си и тепърва да се развива.
Потенциал за развитие
Никой не би искал да инвестира в нещо, което няма как да се развие. Може да създадете продукт само за българския пазар, но той да може и да има опцията да се развие на световния пазар.
Практически съвети
Валидирайте идеята си
Валидацията на идеята е от огромно значение. Много бизнеси започват разработка на продукта си още преди да са валидирали, че тяхната идея решава съществуващ проблем и че за това решение има пазар. Можете да валидирате идеята като:
- Направете демо версия или прототип на услугата или продукта, за които искате финансиране – целта е с минимален разход да проверите дали продуктът Ви се търси;
- Измислете начин да докажете, че ако продуктът е на пазара – той ще се търси. Може да направите проучване или да използвате социалните мрежи.
Финансиране на стартъпи – Подготовка за презентацията на бизнес идеята
- Бъдете подготвени с финансовата част на продукта – колко струва производството, кога инвеститора ще си възвърне инвестицията, какъв е потенциалът за растеж и т.н. – инвеститорите обичат подготвените предприемачи;
- Отделете внимание на дизайна на презентационните материали. Постарайте се в най-голяма степен чрез дизайна да пресъздадете какво представлява вашия продукт или услуга и да провокирате желаните от Вас възприятие за продукта;
- Бъдете подготвени за отказ. В този етап ще ви е нужно много постоянство, за да постигнете успех с намирането на инвеститори.
- Слушайте обратната връзка от инвеститорите след всяка една презентация. Ако те не са Ви дали обратна връзка, поискайте я и не се страхувайте да чуете критиката;
- Трябва да убедите инвеститорите не само, че идеята ви може да генерира печалби, но и да ги убедите, Вие и Вашият екип може да я реализира.
Заключение
Търсенето на финансиране за компанията ви може да отнеме седмици, месеци, дори и години. Бъдете търпеливи и не забравяйте, че добрите бизнес идеи имат нужда от време и изискват непрестанна работа.
Основателят на KFC, полковник Сандърс, е търсил собственици на ресторанти, които да харесат и продават рецептата му за пържено пиле в техните ресторанти и му е било отказано 1009 пъти, но 1010-ият собственик се е съгласил. Сега стойността на KFC e 8.5 милиарда долара.
Инвеститорите и фондовете за финансиране на бизнеси и стартъпи отсяват кандидатите защото продуктът или услугата им не разрешава реален проблем или няма да има пазар за нея, съответно няма да има възвръщаемост.
Свързани статии:
Успешен бизнес по време на криза – Как да се адаптираме?
Финансиране на бизнес – видове фондове
Управление на финанси в една фирма – Какво трябва да знаем?