
Доброто управление на финанси е ключово за успеха на бизнеса. Тази статия е част от нашата поредица как да се оптимизират и автомаитизират процесите в бизнеса.
Какво представлява: Управление на финанси в една фирма?
Макар и да изглежда очевидно, е добре да изясним този въпрос. Управлението на финансите включва:
- Управление на приходите
- плащания от клиенти и партньори
- приходи от други източници
- Управление на разходите
- разходи за екипа
- разходи за маркетинг
- разходи за създаване и поддържане на продукти
- административни разходи като наеми, консумативи и др.
- разходи към държавата за данъци
- разходи за такси
Източниците на приходи обикнове се свеждат до полученото от продажбите. Някои компании обаче генерират приходи и по алтернативни начини, като например отдаване на имоти под наем, отстъпване на авторски права и др.
С какво системата за управление на финансите е полезна?
Системата за управление на приходите и разходите има редица предимства, сред които:
- Едно място за цялата информация
- Разбивки на приходите и разходите по платец, категория или друг критерии
- Анализ на растежа или спада на приходите и разходите
**Най-важното от всичко – възможност за взимане на управленски решения на базата на данните. **
Управленски решения
Модерният бизнес работи все повече с данни. Данните ни позволяват да видим невидимото, да проследим тенденциите на пазара и да сме с една крачка пред конкурентите ни.
Информацията е ресурс и трябва да я третираме като такава.
Анализът на данните обаче не е никак лесна задача. Спадът в приходите не винаги означава, че трябва да променим пазарното си поведение. Възможно е спадът е свързан със спад на целия пазар или друг страничен фактор. Обратното също е вярно. Възможно е да имаме увеличение в приходите, което да не се дължи на нашите управленски решения.
За да имате добър поглед върху финансите на компанията си, Ви съветваме
- всяка седмица да се преглежда статистика на приходите, разбити по продукти и категории
- всяка седмица да се преглежда статистика на разходите, разбити по категории
- да се следи процентът на извършените продажби спрямо постъпилите запитвания
- да се сравнят седмичните приходи и разходи с предходните седмици
Същият анализ препоръчваме да правите и на месечно и тримесечно ниво. Колкото е по-голям периодът, толкова по-задълбочен трябва да е анализът.